Pihvikarja veti väkeä Okra-maatalousnäyttelyssä

Oripäässä 5.-8. heinäkuuta järjestetty Okra-maatalousnäyttely keräsi Pihvikarja-osastolle tuhansia kävijöitä. Vetonaulana oli Incredible-sonni, jonka ihailu kiinnosti kansaa vauvasta vaariin.

Perinteisen Okra-maatalousnäyttelyn aikana Pihvikarja-osastolla esiteltiin Pihvikarjaliiton, rotuyhdistysten ja luonnonlaidunlihan tuottajien toimintaa. Ohikulkijat pysähtyivät kokeilemaan onneaan pihvikarja-nopanheitossa, jossa kahdella perättäisellä heitolla saman rodun saanut voitti pienen palkinnon.

Varsinainen vetonaula oli kuitenkin hereford-rotuinen sonni, joka tarkasteli rauhallisena maailmaa omassa karsinassaan. Sonnin ympärillä kävi jatkuva virta näyttelyvieraita, ja usein kysytyt kysymykset olivat sonnin ikä ja koko, jotka olivat 2 vuotta 4 kuukautta sekä noin 800 kiloa. Kuin itse rauhallisuuden perikuva, sonni antoi lasten ja vähän vanhempienkin rapsuttaa itseään, minkä arveltiin toivomuskaivon tapaan tuovan hyvää onnea ja mielenrauhaa sitä kokeileille.

Pihvikarja-osastolla oli esillä myös pihviä tuottajaorganisaatiolla -hanke, joka kiinnosti ennen kaikkea ammattilaisvierailijoita. Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta rahoitettavassa hankkeessa selvitetään nautasektorilla toimivien viljelijöiden kiinnostusta ja valmiuksia tuottajaorganisaatiota kohtaan.

Nelipäiväisen maatalousnäyttelyn aikana Okrassa oli yhteensä kaikkiaan noin 83 000 kävijää. Seuraavan kerran pihvikarja on esillä Tampereella 12.-14.10.2023 järjestettävässä KoneAgria-tapahtumassa.