• Writer's picturePihvikarjaliitto

Nautaparlamentti kokoontuu Jyväskylässä

Lihanautaväen vuotuinen kesätapahtuma Nautaparlamentti kerää koronavuosien tauon jälkeen karjankasvattajia koolle Jyväskylään. Puheenvuoroissa ovat esillä ajankohtaiset teemat EU-politiikasta kuluttajatrendeihin ja tilatason talousratkaisuista lihaviestinnän tärkeyteen.

Nautaparlamentti on naudanlihantuottajien, lihanautaketjussa toimivien yritysten ja yhteistyötahojen perinteikäs tapaamisfoorumi, jossa kuullaan ja keskustellaan naudanlihantuotantoon liittyvistä ajankohtaisista aiheista. Nautaparlamentin ovat vuorollaan toteuttaneet nautakerhot ja -yhdistykset eri puolilla Suomea. Tällä kertaa järjestelyistä vastaa Pihvikarjaliitto.

Kaksipäiväisen Nautaparlamentin ohjelmassa kuullaan monipuolisesti eri alojen asiantuntijoita. Europarlamentaarikko Elsi Katainen tuo Nautaparlamenttiin EU:n ajankohtaiset terveiset, kuten kysymykset ennallistamisesta ja eläinten hyvinvointilainsäädännöstä. Lihan myynnin tulevaisuutta ruokakaupassa ja kuluttajalähtöistä lihakauppaa avaa SOK:n Marketohjauksen myyntipäällikkö Juha Nieminen. Luken tutkimusprofessori Marketta Rinne puolestaan kertoo, miksi Suomessa voidaan nauttia naudoista hyvällä omatunnolla, perustuen synteesiraporttiin nautatalouden vahvuuksista. Lihaviestinnän tärkeydestä ja tulevaisuudesta keskustelevat Ruokatieto Yhdistyksen Anni-Mari Syväniemi, Suomen Lammasosuuskunnan toimitusjohtaja Anniina Holopainen ja Tamminen Oy:n toimitusjohtaja Pasi Tamminen.

Viljelijöiden omaan toimintaan tilatasolla liittyvä ohjelma painottuu perjantaihin, jolloin pureudutaan taloushaasteisiin, nautatiloille tärkeään turpeen saantiin sekä teknologian tuomiin mahdollisuuksiin. Kassan riittävyyteen nautatiloilla tuo vinkkejä Wikli Groupin tiimi Aila Riikosen johdolla. Suomalaisen kuiviketurpeen tulevaisuudesta kertoo puheenjohtaja Hanna Haavikko Suomen Turvetuottajat ry:stä. Teknologian hyväksikäyttöä maataloudessa avaa AGCO Suomen myyntipäällikkö Ismo Kauppinen.

”Ajankohtaiset, kiinnostavat puhujat ovat Nautaparlamentin runko, mutta yhtä tärkeää on kokoontua yhteen, tavata tuttuja ja tulla tutuiksi kollegojen kanssa. Perinteinen, lihatalojen tarjoama pihvi-illallinen on aina ollut yksi Nautaparlamentin kohokohtia”, sanoo Pihvikarjaliiton puheenjohtaja Tero Hosike.

Nautaparlamentti on koolla Jyväskylän Scandic Hotel Laajavuoressa 27.-28. heinäkuuta.

Kuva: Visit Jyväskylä/Atacan Ergin