Esitys uuden luomusitoumuksen ehdoista puhuttaa

Pihvikarjaliitto on huolissaan luomutilojen tulevaisuudesta – uusi CAP-luomusitoumus hämmentää tuottajia

Pihvikarjaliitto kerää luomutuotannossa olevilta pihvikarjatiloilta tietoa uuden CAP-ohjelman vaikutuksista. Selvitystyötä tehdään, jotta saataisiin konkreettinen näkemys uuden ohjelmakauden tukimuutosten vaikutuksista.

Suomen CAP-suunnitelmaa on vaikea arvioida tuottajan näkökulmasta, ennen kuin kaikki uuden ohjelmakauden tukitasot ovat tiedossa euromääräisesti. Luomusitoumus on aiheuttanut hämmennystä, koska tukiehdot näyttäisivät olevan aiemmin esillä olleiden ekologisten ja eettisten tavoitteiden kanssa ristiriidassa. Käytännössä ne tarkoittaisivat merkittäviä tukileikkauksia monilla tiloilla.

”Suomalaiset pihvikarjatilat ovat kaikki erilaisia, joten haluamme liiton lausunnon pohjaksi ensin selvittää, mitä tukiehdot käytännössä tarkoittaisivat tilatasolla”, toteaa Pihvikarjaliiton puheenjohtaja Tero Hosike.

Kysely luomusitoumuksen vaikutuksista pihvikarjatiloilla avautuu kesäkuun lopussa. Linkki kyselyyn lähetetään jäsenille sähköpostitse.