20200306_074507_edited.jpg

selvityshankE: Pihvilihan tuottajaorganisaation perustaminen

Pihvilihan tuottajaorganisaation perustaminen on Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta rahoitettava valtakunnallinen hanke, jossa selvitetään nautasektorilla toimivien viljelijöiden kiinnostusta ja valmiuksia tuottajaorganisaatiota kohtaan. Lisäksi hankkeessa tuotetaan sellaiset työkalut, joita tuottajaorganisaation perustamisessa tarvitaan. Hankkeen kesto on yhdeksän kuukautta, ja sen toteuttaja on Pihvikarjaliitto.

Mitä hankkeessa tehdään?

Pihvilihan tuottajaorganisaatio saattaa olla toimiva keino vahvistaa tuottajien asemaa ruokaketjussa. Hankkeessa selvitetään pihvilihan tuottajien kiinnostusta tuottajaorganisaatiota kohtaan ja luodaan työkalut, joita tuottajaorganisaation perustamiseksi tarvitaan.

Hankkeessa tehdään taustaselvitys, joka selvittää nautasektorilla toimivien viljelijöiden kiinnostusta ja valmiuksia tuottajaorganisaatiota kohtaan. Selvitystyö perustuu faktapohjaiseen tiedottamiseen, joka edellyttää liiketaloudellista osaamista ja juridiikan hallintaa. Selvitystyön lisäksi hanke tuottaa tuloksena perusmallin, kuinka tuottajaorganisaatio perustetaan.

Taustaselvitys tehdään valtakunnallisena ja pihvilihan tuottajiin kohdistettuna, jotta se antaa oikeellisen kokonaiskuvan markkinatilanteesta ja toimintaympäristöstä.

Hankkeen päättyessä tuottajilla on käytössään työkalut, joiden turvin on mahdollista perustaa valtakunnallinen toimija toteuttamaan tuottajaorganisaatioksi hakemista.

Tuottajaorganisaatiomalli ei Suomessa ole kovin tunnettu, ja siksi on tärkeä ymmärtää, mitä sellaisen perustaminen edellyttää ja mitä tuottajaorganisaatioon kuuluminen tarkoittaa viljelijän kannalta. Pihvilihan tuottajat ovat sijoittuneet valtakunnallisesti eri puolille maata, ja siksi tarvitaan tiedotusta, joka tavoittaisi kaikki tuottajaorganisaatiosta kiinnostuneet.

Hanketyöntekijänä Pihvikarjaliitossa on aloittanut maatalous- ja metsätieteiden maisteri, agronomi Jenni Naukkarinen. Jennin tavoittaa sähköpostitse osoitteella jenni.naukkarinen (at) pihvikarjaliitto.fi.

Lippu ja lause suomi.jpg
Maaseutu2020 cmyk oranssi ISO.jpg